Brzydkie Domy

5 obiektów, każdy ok. 16 x 23 x 20 cm

Tradycyjnie pojmowanie funkcji domu jako synonim bezpieczeństwa, komfortu i azylu, z jasno określonymi rolami płci w jego obrębie ma zapewnić jego wewnętrzy spokój. Praca Brzydkie Domy kwestionuje i podważa takie rozumienie. Pięć ceramicznych domów, w ich tradycyjnej formie, swojskich dwuspadowych dachów o miękkich, wyblakłych kolorach wydaje się być zniszczonych przez nieproporcjonalnie duże, falliczne kominy rozrywające ich powłoki „kobiece”. Jednak symbolizm oraz polityka płci wchodzące tutaj w grę są znacznie bardziej niejednoznaczne niż tylko to. Dominujący w domu, komin i piec są przesiąknięte symboliką kobiecą bliską macicy oraz kanałowi rodnemu. Brutalny wygląd ‚komina- jako-fallusa”, podkreśla jego rzeczywistą kruchość materiału z którego został zrobiony. Domy te nie zostały po prostu rozbite przez dominację „męskiego” komina, ale raczej przez przestarzałe pojęcia binarnych ról płciowych; których powierzchowna symbolika staje na drodze do walki o pojmowanie tożsamości w bardziej zróżnicowany sposób. Jesteśmy zaproszeni do reinterpretacji komina oraz pieca w postaci fallusa i łona jako jedności, obszaru wspólnego dla „obu płci” przełamując tym samym granice tradycyjnie pojmowanego konceptu domu, gdzie binarność płci była przeciwstawiona sobie.

 

ugly house2 ugly house3 ugly house4 ugly house5